اخبار و مقالات

​نکاتی که هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به آن توجه کرد.
تاریخ انتشار : 1395/3/29 ساعت 14:18:06
نکاتی که هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به آن توجه کرد











نکاتی که هنگام خرید زولبیا و بامیه باید به آن توجه کرد.
تاریخ: 1395/03/29
شماره: 5899
بازدید: 4
زولبیا و بامیه، از شیرینی‌ های محبوب ایرانی در ماه رمضان است که کارشناسان بهداشت و تغذیه، توصیه می کنند هنگام خرید این نوع شیرینی به نکات و موارد خاصی توجه شود.
 
از مواد اولیه این شیرینی می‌توان به ماست، نشاسته، خمیرمایه، آرد و تخم مرغ اشاره کرد که آن را پس از آماده شدن در شکر قوام ‌یافته می اندازند تا شیره را به خود جذب کند و رنگ طلایی خاصی به خود بگیرد.

رنگ زولبیا و بامیه باید زرد و طلایی، سبک، دارای عطر و طعم مناسب و ضخامت کم باشد.
به گفته کارشناسان، هر چه ضخامت زولبیا نازکتر، رنگ آن شفاف تر و بامیه سبک تر باشد، نشان دهنده ماست و نشاسته مرغوب در زولبیا و تخم مرغ بیشتر در بامیه است و هر چقدر وزن آنها بیشتر و رنگشان تیره تر باشد، میزان آرد بیشتر است که نوعی تقلب به حساب می آید.

رنگ های متمایل به قهوه ای، قهوه ای سوخته و تیره نیز نشاندهنده طبخ زولبیا و بامیه با روغن های سوخته، چند بار مصرف و با درجه حرارت بسیار بالا ست.

کارشناس مسئول برنامه بهداشت مواد غذایی مرکز بهداشت اصفهان در این باره به ایرنا گفت: استفاده از رنگ های غیر متعارف یا زعفران تقلبی نیز باعث ایجاد رنگ های تیره و غیر متعارف ( مانند قرمز) در زولبیا و بامیه می شود.

مهدی میرجهانیان با بیان اینکه در تهیه زولبیا و بامیه باید از روغن سرخ کردنی استفاده شود، اظهار کرد: استفاده از انواع روغن های دیگر مانند روغن سویا برای تهیه این شیرینی، مجاز نیست.

وی با اشاره به کنترل روغن های سرخ کردنی در کارگاه های شیرینی پزی از سوی کارشناسان مرکز بهداشت، تصریح کرد: کیفیت روغن ها با استفاده از یک دستگاه دیجیتالی، سنجیده و اگر روغن، نامرغوب و چند بار استفاده شده باشد، شناسایی و جمع آوری می شود.

کارشناسان همچنین تاکید می کنند از خرید از مغازه هایی که زولبیا و بامیه را در معرض هوای گرم و نور آفتاب قرار می دهند یا ظرف زولبیا و بامیه، فاقد سلفون و پوشش است، خودداری کنید.

میرجهانیان در این باره گفت: به دلیل اینکه در تهیه زولبیا و بامیه از روغن استفاده می شود و روغن به دمای محیط و نور بسیار حساس است، این نوع شیرینی باید در محیط خنک و خشک نگهداری شود.

وی افزود: زولبیا و بامیه باید در جعبه های بهداشتی که مورد تایید اداره بهداشت است، قرار گیرد.
این کارشناس بهداشتی با بیان اینکه استفاده از لایه ورق آلومنیوم در کف این جعبه ها، اجباری نیست، تصریح کرد: اگر از جعبه های فاقد ورق آلومینیوم استفاده می شود، این جعبه ها باید دارای علامت استاندارد و پروانه ساخت وزارت بهداشت باشد.

همچنین کارشناسان تاکید دارند که از خرید زولبیا و بامیه از دست فروشان، سوپر مارکت و لبنیاتی ها خودداری و این نوع شیرینی فقط از مغازه های قنادی و شیرینی فروشی های مسقف و دارای پروانه کسب خریداری شود.
منبع خبر: خبرگزاری ایرنا